Breng jouw merkidentiteit tot leven, maak complexe informatie begrijpelijk
of toon de werking van een product door middel van animatie.
Oneindige mogelijkheden
Wat jouw doel ook mag zijn, met animatie kun je elk verhaal, probleem en product duidelijk in een doeltreffende animatievideo verpakken.
Zeer divers inzetbaar
Een animatie kan je gebruiken voor het uitleggen van een systeem, dienst of product. Maar je kunt het bijvoorbeeld ook toepassen om een verhaal te vertellen, informatie te geven of te gebruiken in presentaties. De mogelijkheden zijn eindeloos!
Merkidentiteit versterkend
Met een animatie kan jij jouw merkidentiteit een boost geven. De identiteit van jouw merk kan compleet in de animatie verwerkt worden, met extra gebruik van muziek, voice-over en diverse karakters.
Doeltreffende video’s
Een professionele animatie geeft in een korte tijd precies de juiste informatie die nodig is om een boodschap perfect over te brengen.
Moet ik een animatie laten maken?
Heb jij een product ontwikkeld dat zo complex is dat het moeilijk uit te leggen is? Moet je een presentatie geven met veel lastige informatie? Wil je een verhaal vertellen, maar kan je het niet in een film vatten? In dit soort gevallen is animatie de perfecte mogelijkheid om je verhaal te vertellen en je boodschap over te brengen. Met animatie kun je namelijk veel informatie in een kort filmpje duidelijk over brengen. Daarnaast zijn er met animatie beelden en scenario’s te ontwikkelen die met film niet kunnen.
Animatie kan dus zeer interessant zijn voor jouw bedrijf, product of dienst. Bovendien kan animatie daarbij zelfs bijdragen aan een positieve boost van jouw merkidentiteit. Om een beeld te geven van de verschillende mogelijkheden zijn er op deze pagina diverse soorten animatie uitgelegd, met bijpassende voorbeelden. Ook het proces voor het maken van een animatie is hieronder te zien.
De stappen van een animatie
Voordat een animatie online of op een andere manier gepresenteerd kan worden, moeten er diverse stappen doorlopen worden. Hieronder worden de belangrijkste stappen weergegeven, die essentieel zijn voor het goed overbrengen van jouw boodschap.




Diverse soorten animaties
Elk product, systeem, probleem of verhaal heeft een andere vorm van animatie nodig. De ene animatie past bijvoorbeeld wel bij een product, maar niet bij een presentatie. Zo is het belangrijk om van tevoren te weten welke soort animaties er bestaan en wanneer deze het best tot hun recht komen.
Hieronder staan de meest gangbare animaties met daarbij ook voorgaande projecten als voorbeeld.
2D uitleganimatie (software & processen)
Soms is het uitleg geven over een bepaald onderwerp zeer complex. Denk bijvoorbeeld aan het uitleggen van de werking van een moeilijk systeem of het begrijpbaar maken van ingewikkelde software. Met een uitleganimatie is dit veel beter haalbaar dan met video, mede omdat sommige aspecten niet vast te leggen zijn door middel van video.
Een animatie om een systeem of bepaalde software uit te leggen draagt dus bij aan het overbrengen van de boodschap en het begrijpen van de inhoud. Een ander bijkomend voordeel is dat een uitleganimatie over het algemeen maar 1 à 2 minuten in beslag neemt. Dit maakt het in een oogopslag te begrijpen.
2D uitleganimatie (software & processen)
Soms is het uitleg geven over een bepaald onderwerp zeer complex. Denk bijvoorbeeld aan het uitleggen van de werking van een moeilijk systeem of het begrijpbaar maken van ingewikkelde software. Met een uitleganimatie is dit veel beter haalbaar dan met video, mede omdat sommige aspecten niet vast te leggen zijn door middel van video.
Een animatie om een systeem of bepaalde software uit te leggen draagt dus bij aan het overbrengen van de boodschap en het begrijpen van de inhoud. Een ander bijkomend voordeel is dat een uitleganimatie over het algemeen maar 1 à 2 minuten in beslag neemt. Dit maakt het in een oogopslag te begrijpen.
2D productanimatie
Het is natuurlijk mooi om film te gebruiken om jouw product mee te presenteren. Maar met film kan het soms lastig zijn om ook de werking van jouw product duidelijk te maken. Denk bijvoorbeeld aan hele kleine producten die bijna onmogelijk zijn om te filmen. Of producten waar juist de werking in de binnenkant van het product plaatsvindt. Dan is 2D animatie of 3D animatie het beste alternatief. Met 2D animatie kan je in de huisstijl van het merk de werking van het product perfect laten zien.
Klik op de afbeelding of bekijk hier een voorbeeld van een 2D productanimatie.
2D flat animatie
Naast dat de soort animatie belangrijk is voor het overbrengen van de boodschap, is een animatie ook zeer belangrijk voor de versterking van de indentiteit van het merk. Met animatie kan de complete huisstijl van een bedrijf of merk toegepast worden, waardoor dit ook een positief effect heeft op de rest van de uitingen.
Een veel gebruikte vorm van 2D animatie is het toepassen van flat design. Dit is een ontwerpstijl die gekenmerkt wordt door zijn minimalisme en iconische illustraties. Daarbij wordt er vaak gebruik gemaakt van felle kleuren, eenvoudige vormen en bijpassende typografie.
Klik op de afbeelding of bekijk hier een voorbeeld van een 2D flat animatie.
2D flat animatie
Naast dat de soort animatie belangrijk is voor het overbrengen van de boodschap, is een animatie ook zeer belangrijk voor de versterking van de indentiteit van het merk. Met animatie kan de complete huisstijl van een bedrijf of merk toegepast worden, waardoor dit ook een positief effect heeft op de rest van de uitingen.
Een veel gebruikte vorm van 2D animatie is het toepassen van flat design. Dit is een ontwerpstijl die gekenmerkt wordt door zijn minimalisme en iconische illustraties. Daarbij wordt er vaak gebruik gemaakt van felle kleuren, eenvoudige vormen en bijpassende typografie.
Klik op de afbeelding of bekijk hier een voorbeeld van een 2D flat animatie.
Animaties voor presentaties
Naast het promoten, uitleggen of illustreren van producten en/of processen kan animatie ook voor andere doeleinden ingezet worden, zoals ter ondersteuning van online en offline presentaties. Denk bijvoorbeeld aan gemeenten of provincies die veranderingen in een bepaald gebied willen presenteren, of aan een bouwbedrijf aannemer die de plannen van een nieuw gebouw of project op een duidelijke manier willen presenteren.
Dit soort animaties worden soms compleet geïllustreerd en geanimeerd, maar over het algemeen zijn dit projecten waarvoor al veel beeldmateriaal beschikbaar is. Dan kan er gekozen worden voor een tussenvorm, waarbij deels illustratie en deels beschikbaar materiaal gebruikt worden.
Animaties voor presentaties
Naast het promoten, uitleggen of illustreren van producten en/of processen kan animatie ook voor andere doeleinden ingezet worden, zoals ter ondersteuning van online en offline presentaties. Denk bijvoorbeeld aan gemeenten of provincies die veranderingen in een bepaald gebied willen presenteren, of aan een bouwbedrijf aannemer die de plannen van een nieuw gebouw of project op een duidelijke manier willen presenteren.
Dit soort animaties worden soms compleet geïllustreerd en geanimeerd, maar over het algemeen zijn dit projecten waarvoor al veel beeldmateriaal beschikbaar is. Dan kan er gekozen worden voor een tussenvorm, waarbij deels illustratie en deels beschikbaar materiaal gebruikt worden.
3D productanimatie
De 2D animaties zijn over het algemeen redelijk speels en illustratief. Een professioneel ogende animatie is zeker mogelijk, maar wel altijd een uitdaging met illustraties. Ook zijn bijvoorbeeld producten nooit helemaal waarheidsgetrouw te illustreren. Een goed alternatief hiervoor is dan het laten maken van een 3D productanimatie.
Bij een 3D productanimatie wordt een product een-op-een nagemaakt in 3D en vervolgens geanimeerd. Het product komt er dan precies zo uit te zien als in het echt, waardoor het meteen een juist beeld geeft. De voordelen van 3D animatie zijn het realistischer maken van een productvideo en het juist weergeven van de werking hiervan.
3D productanimatie
De 2D animaties zijn over het algemeen redelijk speels en illustratief. Een professioneel ogende animatie is zeker mogelijk, maar wel altijd een uitdaging met illustraties. Ook zijn bijvoorbeeld producten nooit helemaal waarheidsgetrouw te illustreren. Een goed alternatief hiervoor is dan het laten maken van een 3D productanimatie.
Bij een 3D productanimatie wordt een product een-op-een nagemaakt in 3D en vervolgens geanimeerd. Het product komt er dan precies zo uit te zien als in het echt, waardoor het meteen een juist beeld geeft. De voordelen van 3D animatie zijn het realistischer maken van een productvideo en het juist weergeven van de werking hiervan.
3D uitleganimatie
Bij een proces of een systeem kan een 3D animatie ook zeer geschikt zijn. Denk bijvoorbeeld aan het uitleggen van een scheikundig of biologisch proces, de werking van 4G of een ander niet zichtbaar signaal.
Met een 3d uitleganimatie is het mogelijk om elk probleem of kwestie vorm te geven en op een goede manier uit te leggen. Op deze manier kan een animatie op een zeer realistische manier ingezet worden om het verhaal zo goed mogelijk over te brengen.
“Enige tijd terug heeft Studio Harmens een animatievideo gemaakt voor mijn bedrijf Organisatieservice. Thomas heeft in één gesprek al de juiste inschatting gemaakt en mij voorzien van een animatievideo die precies weergeeft wat mijn bedrijf doet. Ook heb ik ervaring met zijn werk m.b.t. fotografie en bedrijfsfilms. Hierbij wil ik Studio Harmens daarom van harte aanbevelen.”
– Mathijs Stout, ORGANISATIESERVICE
Recente animatieprojecten
Bekijk de recente filmprojecten hieronder om een beter beeld te krijgen van wat Studio Harmens voor jou kan betekenen.
Andere werkzaamheden
Naast het laten maken van animaties, kan Studio Harmens jou ook helpen met video, interieur- en productfotografie.
Voor deze werkzaamheden of vragen over deze werkzaamheden kan je terecht bij Studio Harmens. Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden van een van deze werkzaamheden, dan kan je altijd een vrijblijvende offerte aanvragen. Mocht je op zoek zijn een specifieke werkzaamheid of heb je vragen dan mag je altijd contact opnemen via de contactpagina.
Ben jij geïnteresseerd in een van de bovengenoemde werkzaamheden en wil je graag weten wat de mogelijkheden en de kosten zijn? Vraag dan nu vrijblijvend een offerte aan.