Wat zijn de voordelen van een bedrijfsfilm?

Wat zijn de voordelen van een bedrijfsfilm?

In dit artikel wordt uitgelegd wat de voordelen van een bedrijfsfilm zijn.

Een bedrijfsfilm is natuurlijk hartstikke mooi om te hebben, maar wat heb je er aan? Over het algemeen is een goede bedrijfsfilm vrij kostbaar, wegen de voordelen dan wel op tegen de kosten?

Maar wat zijn de voordelen van een goede bedrijfsfilm?

Natuurlijk zit er verschil in dure en goedkope bedrijfsfilms, wat uiteindelijk vooral te merken is in de kwaliteit en de effectiviteit. Een duurdere bedrijfsfilm zal dieper onderzoek naar het bedrijf, een betere boodschap en sterkere beelden bevatten. Zoals bij veel producten en diensten geldt hierbij dezelfde uitspraak; goedkoop is duurkoop. Een goede bedrijfsfilm heeft de meeste voordelen, waarvan de belangrijkste hieronder uitgelegd worden.

Aandacht trekken met een bedrijfsfilm

Visueel materiaal wordt door mensen veel eerder bekeken dan dat dezelfde boodschap wordt gelezen. Mensen kijken liever naar een video dan dat ze online een lange tekst moeten lezen. Een foto zegt meer dan duizend woorden geldt zeker ook voor video, alleen is het aantal beelden hierbij stukken meer. Bewegend beeld trekt de aandacht, of het nu op een beurs, buiten op straat of op een computerscherm is. De kijker wordt getriggerd door het beeld en moet in de eerste seconde al overtuigd worden om verder te kijken. Om dit voor elkaar te krijgen moet er een goed verhaal en een goede boodschap in de bedrijfsfilm verwerkt worden, zodat de juiste doelgroep zich aangesproken voelt. Een bedrijfsfilm kan bezoekers naar de website trekken en aansporen tot handelen, maar een bedrijfsfilm op je website heeft weer hele andere voordelen.

“Mensen kijken liever naar een video dan dat ze online een lange tekst moeten lezen.”

Professionele indruk met een bedrijfsfilm

Als een bezoeker op je website terecht komt kan deze natuurlijk de informatiepagina over het bedrijf gaan lezen, maar hij kan ook op de professioneel vormgegeven bedrijfsfilm klikken die precies verteld waar het bedrijf voor staat.

Heb je een effectieve en professionele bedrijfsfilm op je website staan, dan zal de klant snel overtuigt zijn van de producten en diensten van het bedrijf. Heb je een goedkope bedrijfsfilm zonder inhoud, dan zal dit juist averechts kunnen werken omdat de klant de beelden verbindt met de producten en diensten van het bedrijf. Zorg er dus voor dat je bedrijfsfilm optimaal is en op de juiste manier inzicht geeft in de organisatie achter het bedrijf. Met een geode bedrijfsfilm kun je het imago van het bedrijf flink versterken!

Voorbeelden van bedrijfsfilms

Klik op de afbeelding voor extra foto

Videoproductie
Jos ten Berg

Videoproductie
Radine

Videoproductie
SAP

Videoproductie
Voetentraining

Videoproductie
Interpolis

Videoproductie
Hoog Catharijne

Betere vindbaarheid met een bedrijfsfilm

Naast dat een bedrijfsfilm een perfecte toevoeging is aan de professionaliteit en imago van het bedrijf zal de vindbaarheid ook toenemen. Een video kan makkelijk gedeeld worden via social media, waar mensen dit delen met vrienden en andere bedrijven. Daarnaast hecht Google een grote waarde aan online video’s en het gebruik hiervan.

Kijkje achter de schermen

Een goede bedrijfsfilm geeft dus inzicht in het bedrijf, geeft een duidelijk beeld en laat een goede indruk achter. Naast het promoten van het bedrijf voor eventuele bezoekers en klanten geeft het ook een mooi kijkje achter de schermen. Laat de kijkers zie wie er werkt en hoe het er op de werkvloer aantoe gaat. Dit kan natuurlijk in een bedrijfsfilm verwerkt worden, maar er bestaan ook andere typen films die voor je bedrijf ingezet kunnen worden.

Soorten films voor bedrijven

Verhaal vertellen

Naast een film die algemeen inzicht geeft over het bedrijf kan er ook gekozen worden om een verhaal of gebeurtenis te verfilmen. Hierbij kan ingezoomd worden op bepaalde opvallende en interessante opdrachten of projecten die reeds voltooid zijn.

Mensen introduceren

Om het meer persoonlijk te maken is het mogelijk korte biografieƫn van medewerkers te verfilmen. Hierin kan verteld worden wie zij zijn, wat ze doen en waarom ze het zo interessant vinden om juist bij dit bedrijf te werken. Dit geeft de kijker een veel persoonlijker beeld van het bedrijf dan een standaard bedrijfsfilm.

Personeel werven

Een bedrijfsfilm geeft meestal informatie over het bedrijf en is meer gericht op potentiĆ«le klanten. Dit kan natuurlijk ook gefilmd en gemonteerd worden, maar dan voor nieuw personeel. Deze video’s kunnen qua inhoud sterk op elkaar lijken, alleen is de boodschap van de video anders.